بررسی سیر تحول صور خیال در شعر نازک الملائکه

پایان نامه
چکیده

با نگاهی به اشعار نازک الملائکه بانوی شعر معاصر عرب این مسئله به روشنی مشهود است که تفکر و اندیشه ی شاعر در گذر سال ها از بدبینی یا تشاوم به خوش بینی یا تفاول انتقال یافته است. تشاوم شاعر تحت تأثیر عواملی از جمله شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه ی او و نیز جهت گیری اصلی تفکر و فلسفه ی بدبینانه ی او که متأثر از تفکرات گروهی از فلاسفه و اندیشمندان و نیز شاعران منفی نگر می باشد؛ شکل گرفته است. از طرف دیگر حزن و اندوه شاعر و نیز دین گریزی از جمله عوامل تأثیرگذار بر بدبینی و اضطراب فکری شاعر می باشد. اما از زمانی که دیدگاه شاعر نسبت به دین و نیز ایمان به خدای تعالی تغییر یافت، نگرش وی نسبت به تمامی مسائل پیرامونش متفاوت شد. چنانکه در سایه ی این اعتقاد جدید نازک از حزنی که حدود بیست سال بر شعرش سیطره داشته، به طور نسبی رهایی یافته و نسبت به جامعه و وضعیت حاکم بر آن، مسئله ی مرگ و زندگی، عشق و...نگاهی خوش بینانه و نو یافت. نازک الملائکه خود در مقدمه ی دیوان (مأساه الحیاه و أغنیه للإنسان) زندگی اش را به دو بخش فکری تقسیم کرده است. بخش اول، بخشی است که در آن بدبینی و به گفته ی خود شاعر دین گریزی بر آن سیطره داشته است اما در بخش دوم زندگی خود، ایمان به خدا و اطمینان به زندگی را جایگزین آرای کاملا بدبینانه اش نمود. لذا نوشته ی حاضر به بررسی سیر تحول صور خیال در شعر نازک الملائکه در دو دوره ی فکری او می پردازد. اشعاری که در دوره ی اول یا تشاوم سروده شده است سرشار از مضامینی است که رنگ و بوی بدبینی و اندوه دارد و در مقابل اشعاری که در دوره ی دوم یا تفاول سروده شده، آکنده از مضامین امیدوارانه و خوش بینانه است. کلمات کلیدی: نازک الملائکه، صور خیال، تحول فکری، تشاوم، تفاول

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نویافته‌های صور خیال در شعر حلّاج

این پژوهش، قدرت بیان و بلاغت حلّاج را از دریچة استعارات و تشبیهات دیوان­حلّاج با تمرکز بر مرکّب­بودن مورد بررسی قرار می­دهد و کیفیّت تصاویر خیال­انگیزِ مستعمَل در اشعار وی را می­آزماید. با توجّه به پیشینة تاریخی سفرهای حلّاج در جهت تبلیغ آراء و عقایدش از یک سو، و اتّهام به سحر در نوشته و کلام از سوی دیگر، تحقیق مطرح می­سازد که برخی از اشعار حلّاج، به دلیل استفاده از صور خیال پیچیده و مرکّب، از جایگاه ادبی...

متن کامل

بیان‌های مختلف هنری در صور خیال در شعر مهاجرت افغانستان

کاربرد گستردۀ تشبیه و استعاره از ویژگی‌های ممتاز شعر مهاجرت افغانستان است. در این بررسی استعاره در شکل اصلی آن، یعنی تشبیه، در‌‌آمده است. بدین‌ترتیب دو بخش بزرگ مشبه و مشبه‌‌به موضوع‌بندی شده و بر اساس فراوانی در اولویت قرار گرفته است. مشبه‌‌ها به چهار دستۀ بزرگ وصف یار و دل‌سپردگی، طبیعت، وصف شعر، و سایر مفاهیم تقسیم می‌شود. بر اساس مشبه‌‌ها دیدگاه شاعران مهاجر افغانستان انفسی و درون‌گراست؛ جه...

متن کامل

پژوهشى در سبک صور خیال شعر دوره بازگشت ادبى

مقاله‏اى که در پى مى‏آید بخشى از پژوهش همه‏جانبه‏اى است که در شناخت عناصر سبکى (صور خیال، زبان، موسیقى، عناصر اجتماعى و بیانى) شعر سده دوازدهم و سیزدهم به انجام رسیده است. شعر دوره‏اى که به دوره بازگشت ادبى مشهور گشته، بیش‏ترین ظهور خود را در غزل نشان داده است. غزل این دوره بهتر از دیگر قالب‏هاى شعرى از محیط اقلیمى و فرهنگى سده‏هاى دوازدهم و سیزدهم تأثیر پذیرفته و از اصالت بیش‏ترى برخوردار است،...

متن کامل

سیر تحول صور خیال در غزل سبک عراقی

ساله حاضر با هدف تبیین چگونگی سیر تحول صور خیال (تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه) و بسامد هر کدام از آن ها و نیز تحلیل مقایسه ای و آماری این صورت های خیالی در غزل شاعران مشهور سبک عراقی تدوین شده است. برای نیل به این هدف 10%کل غزل های دوازده شاعر این سبک(به جز مولانا که به سبب فراوانی بالای غزلیات وی به 5% اکتفا شده است) مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. با فاصله گرفتن شعر فارسی از سبک خراسانی ب...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023